Miren Beitia 2012/01/31

 

Musikaren eragina haur eta gurasoengan nola ematen den pentsatzen jardun dut txoko honetan idazteko aukera eman zidaten momentutik, eragina hain da handia zentzu askotan, emoziotan, kultur transmisioan, sortzailetasunean…irasagar arbola etortzen zaidala gogora adarrak etengabeko nahasketan.

Musikak bizipenak eskaintzen ditu eta horiek emozioak eragin.
Musika zertarako?
Musikak gure barnean ezkutatuta daukagun oroitzapen bat, usai bat, irudi bat, bistarazi dezake nahiz eta momentu horretan ez dugun ezagutzen. Une horretan agerian gelditzen den gauza bakarra emozioa da. Musikak emozioak pizten ditu, umore ezberdinak biziarazi: goxotasun momentuak, egonezin momentuak, momentu azkarrak eta motelak, alaiak eta tristeak. Gureak diren emozioak, ez dizkigutenak kanpotik ezartzen. Barnean daukaguna azalarazteko aukera eman dakiguke musikak, entzuten ari garena gustuko dugun ala ez alde batera utzita.
Kontsumo gizartean musikaren eraginak garrantzia handia dauka eta askotan helburu zehatz batzuetarako erabiltzen  da. Saiatu zaitezte zuen eguneko abestiak entzuten, zoazten lekura zoaztela hartu 5 segundo zer entzuten ari zareten ohartzeko, eta horrek eraginik ote daukan zuen egoteko moduan.
Haur eta gurasoen arteko harremanean ere egoera ezberdinak sor ditzake musikak. Goxotasun egoera bat, abesti lasai bat abesten bada oheratu aurretik adibidez.  Momentu euforiko bat,erritmo biziko musika jartzen baldin bada. Deskarga momentua gorputz mugimendua erabiltzen badugu egonezin bat deskargatu nahi dugunean… Egoera ezberdinak bideratu ditzake musikak. Unetxo bat eskaintzea ezinbestekoa da ordea; musika entzun eta elkarbanatzea, harremanatzeko tresna bat dela sinestea. Ahotsa leunagoa edo ozenagoa izan daitekeela baieztatzea bezala, noiz hitz egiten dugu ozenago? Noiz egiten digu ahotsak dar-dar?
Gehien kostatzen zaiguna erritmo bizian doan gizarte honetan gu eta haurren arteko harremana erritmo natural batean lantzea da. Baina  musika erabili nahi dugunean ezinbestekoa da momentutxo hauek zaindu eta errespetatzea. Momentua bizitzen lagunduko digu, eta atentzioa momentu horretan jartzen. Taldean abesti bat abesten dugunean talde izaera indartzen da; haurren inguruan abestuz gero beraiek seguruenik entzule bilakatuko dira eta komunikazioari ere atea irekiko dio. Haurrek ere abesten digute, entzun! Denak zentratuta gaude. Denek une berdina elkarbizitzen dugu. Egoera konkretu bat bilatzen saia gaitezke, lasaia, mugitua… batzuetan ez dugu lortuko eta beste batzuetan bai, baina zerbait gertatuko da momentu horretan, elkarrekin egingo dugu, harremanetan gaude.

 


Askotan nagusi askori hitzak mugatzen gaitu, zeresanik ez haurrak. Musikak muga hori gainditzen lagun dezake, eta adierazpena era zabalago batean egiteko aukera eman: ahotsa, gorputza, instrumentuak… komunikazio tresna guztiak jar ditzake gure eskura eta horiei mugarik ez jartzea izango litzake osoena nire ustetan. Apurtu ditzagun eskala homologatuak eta arritmiko eta belarri txar kontzeptuak. Hauek mugak besterik ez baitituzte jartzen. Erabiltzeko moduak ezagutzea sortzailea da, ez mugatzailea, eta musika emozio eta harremanak lantzeko erabili nahi  badugu, era sortzaile batean egin behar dugu, ez arauez betea. Eztabaida hau hurrengo artikuluren baterako utziko dugu.

Argi dagoena da, emozioek ez dutela araurik, nahiz eta on eta txarretan banatzen ditugun gehienetan. Bizipenek emozioak sortzen dituzte. Musikak bizipenak eskaintzen ditu eta hauek guztien aurretik eta ondoren, EMOZIOAK

Argazkiaren iturria